Pöytäroolipeli tuo pelaajat saman pöydän ääreen

Pöytäroolipeli välineet, kuten noppia, figuureja ja muistiinpanovälineet pelipöydällä

Pöytäroolipeli on roolipelaamisen ensimmäinen muoto ja usein roolipeleistä puhuttaessa ajatellaan ensimmäiseksi pöydän ääressä pelattavaa peliä. Siinä nopat lentää, pelaajat kuvailevat hahmojensa tekemistä elehtien ja pelinjohtaja eli gamemaster eli GM yrittää pitää jotain järjestystä yllä. Koko osallistujajoukko ratkeaa hurraamaan, kun vihollinen viimeinkin kaatuu taistelukentällä. Kylä on pelastettu!

Mahtavaa, että säkin olet kiinnostunut pöytäroolipelaamisesta. Seuraavaksi opit

  • mikä pöytäroolipeli on
  • miten pöytäroolipelaaminen toimii käytännössä
  • miten roolipelejä pelataan
  • miten löydät seuraa pöytäroolipelaamiseen
  • millaisia ilmiöitä pöytäroolipelaajien keskuudessa esiintyy

Tämä julkaisu koskee vain pöytäroolipelaamista ja muista roolipelien lajeista, kuten larppauksesta ja internet-roolipeleistä, kerron enemmän toisessa blogikirjoituksessa.

Pöytäroolipeli on tarinankerrontaa

Pöytäroolipeli on keskusteluun ja tarinankerrontaan pohjautuvaa vuorovaikutusta, missä osallistujat luovat yhdessä tarinaa ja seikkailua. Pelaajana liikut pelissä omalla hahmollasi pelinjohtajan hallinnoimassa maailmassa, ja vuorovaikutat maailman ja sen asukkaiden kanssa. Pelinjohtaja kuvailee teille pelaajille ympäristöä ja kertoo muun muassa, miten toiminnastanne seuraa. Pelaajat taas kertovat, mitä heidän hahmonsa tekevät (tai yrittävät tehdä).

Pöytäroolipelaaminen – miten se käytännössä toimii

Kaverukset kokoontuvat keittiön pöydän ympärille aurinkoisena lauantaina. Yksi heistä istuu pöydän päässä ja hänen edessään on näköeste, jotta muut osallistujat eivät näe hänen tavaroitaan. Pelinjohtaja on valmistellut tarinan, jota he kaikki lähtevät pian yhdessä kertomaan. Kun jokainen on löytänyt paikkansa, nopat ja figuurit ovat aseteltuina pöydälle, pelieväät on korkattu ja muistiinpanovälineet on aseteltuina valmiiksi, voi itse peli alkaa. 

Pelinjohtaja aloittaa pelimaailmasta kertomisen ja kuvailee, mitä pelaajat näkevät ja kuulevat ympärillään. Kun miljöö on tullut tutuksi ja tunnelma asetettu, pelaajat kertovat mitä heidän hahmonsa tekevät. Pelaajahahmot vuorovaikuttavat roolipelin maailman sekä olentojen kanssa ja pelinjohtaja on vastuussa siitä, miten maailma ja sen hahmot reagoivat pelaajien hahmojen tekoihin.

Roolipelissä jokainen pelaaja eläytyy omalla tavallaan hahmoonsa ja kertoo pelinjohtajalle, mitä haluaa tehdä. Oman hahmon tekemistä voi kuvata ensimmäisessä tai kolmannessa persoonassa tai käyttäen molempia, mikä pelaajasta tuntuu itselle parhaalta.

Pelaaja voi yrittää tehdä käytännössä mitä vain. Haastavampien asioiden onnistuminen, kuten ei-pelaaja-hahmon suostuttelu yhteistyöhön, ratkaistaan nopan heitolla. Nopan silmälukuun lisätään hahmon mahdolliset bonukset ja pelinjohtaja sekä roolipelin säännöt määrittävät riittääkö se asian suorittamiseen. Noppien ja sattuman merkitys riippuu roolipelin säännöistä.

Erilaiset tavat pelata pöytäroolipelejä

Pöytäroolipelit vaihtelevat kestoltaan vuosien kampanjoista yhden illan parin tunnin pelisessioihin. Pöytäroolipelaaminen toimii myös internetin välityksellä. Netissä pelattaessa keskustelu tapahtuu yleensä keskusteluohjelman, kuten Discordin, kautta ja itse pelissä käytetään pöytäroolipeleille tehtyä sovellusta, kuten Roll20, Fantasy Grounds ja Foundry VTT.

Kampanja on pidempi tarina, joka jatkuu usealla pelikerralla ja samat hahmot jatkavat seikkailua yhdessä siitä, mihin edellisellä pelikerralla jäätiin. Kotipelit ovat pääsääntöisesti kampanjoita.

One-shot peli on joka alkaa ja päättyy samalla pelikerralla. Yksittäisissä peleissä pelaajalla saattaa olla joka pelissä eri hahmo tai käytettävästä pelistä riippuen sama hahmo, jonka taidot kasvavat pelikertojen välillä. Yhden pelikerran one-shot-pelejä kutsutaan myös skenaarioiksi.

Pathfinder ja Starfinder Society-pelaamisessa jokainen skenaario on oma pelinsä, mutta sen taustalla kulkee isompi tarinan kaari. Näissä skenaarioissa pelaajalla on omat hahmot, joilla pääsee pelaamaan yhä uudestaan samalla kehittämään hahmon ominaisuuksia levelupilla. Lue lisää Society pelaamisesta.

Moduulit ovat monen skenaarion society-seikkailuja. Niissä jokainen pelikerta on oma seikkailunsa, jolla on alku ja loppu samalla pelikerralla. Moduulit pelataan samalla hahmolla aina moduulin loppuun asti, minkä jälkeen samaa hahmoa voi käyttää muissa society-peleissä.

Peleissä on yleensä 3-8 pelaajaa plus pelinjohtaja, mutta muitakin versioita on olemassa.

Pöytäroolipeli kaipaa peliseuraa

Pelipöytään kannattaa tietenkin houkutella kaikki kaverit, mutta pelejä järjestetään jo nyt ympäri Suomea. Peliseuraa voit hakea esimerkiksi Facebook-ryhmästä Peliseuranhaku.

Monet yhdistykset ja järjestöt mahdollistavat peliseuran löytymisen helposti. Et siis tarvitse omaa peliporukkaa kokeillaksesi erilaisia roolipelejä. Pelaaminen on aloittelijaystävällistä ja saat aina tarvittaessa apua toisilta pelaajilta.

Suomen roolipeliseura järjestää yhden pelikerran pelejä, joista he ilmoittavat Discord-kanavallaan – löydät linkin Discordiin heidän verkkosivuiltaan.

Suomen Pathfinder Society järjestää pelejä viikoittain Pathfinder ja Starfinder Society pelisysteemillä. Jokainen pelikerta on oma pelinsä ja niihin ilmoittaudutaan forumilla. Olen kirjoittanut enemmänkin Pathfinderista ja Starfinderista toisessa blogikirjoituksessa. Pelejä löytyy netistä, Helsingistä, Tampereella, Turussa ja Oulussa ja niihin ilmoittaudutaan Suomen societyn forumilla.

Helsinki: Oodin roolipelikerhossa pelataan yhden pelikerran pöytäroolipelejä kahden viikon välein keskuskirjasto Oodissa.

Tiedätkö sinä peliyhteisön, joka ottaa vastaan uusia pelaajia one-shotteihin tai kampanjoihin? Lähetä viestiä Instagramissa @Noppaseppele tai laita sähköpostia noppaseppele(at)gmail.com ja lisätään listaan!

Tavallisimmat kohtaamiset pöytäroolipeleissä

Pöytäroolipeleissä seikkailun lomassa on erilaisia pelivaiheita ja pelaajat kohtaavat matkoillaan haasteita.

  • Sosiaaliset ja poliittiset kohtaamiset
  • Älyllistä ratkaisua vaativat arvoitukset ja ansat
  • Taistelut ja muut vihamielisten olentojen kohtaamiset
  • Ilmiöihin reagoiminen
  • Selviytyminen, kuten jälkien löytäminen ja 
  • Matkustaminen
  • Välineiden hankinta

Iso osa roolipelaamista on myös oman hahmon luominen ja hahmoon eläytyminen. Ne vaikuttavat paljon roolipelikokemukseen.

Pöytäroolipeli-ilmiöt

Pöytäroolipeleistä on syntynyt roolipeli-ihmisten keskuudessa monenlaisia ilmiöitä. Nopilla on pelin kannalta suuri vaikutus ja niiden ympärillä on useita taikauskoja ja tapoja. Huonosti heittävät nopat laitetaan jäähylle ja noppasettejä voi olla useampia sopimaan pelattavaan hahmoon tai pelaajan päivän tunnelmaan. Nopista tärkein on D20 eli 20-sivuinen noppa, jonka heitoilla selvitetään onnistuuko asiat.

Hahmojen luominen on iso prosessi ja hahmot kehittyvät jatkuvasti pelien aikana, joten niistä on myös omia ilmiöitä. Hahmojen jokaisen yksityiskohdan miettiminen ja päättäminen on ajoittain rankkaa ja roolipelaajat rakastavat noppia… joten luonnollisesti hahmojen ominaisuuksia voi määrittää nopan heitolla!

Pöytäroolipeli muovautuu pelinjohtajan ja pelaajien mukaan, vaikka usein taustalla on joku olemassa oleva roolipelisysteemi. Kun pelataan jotain teittyä roolipeliä, mutta peliin luodaan lisäksi omia sääntöjä tai esimerkiksi lajeja, lisäyksiä kutsutaan nimikkeellä homebrew. Pöytäroolipelien säännöissäkin rohkaistaan muokkaamaan sääntöjä tarvittaessa.

Lisää ilmiöiden selityksiä tulossa. To be continued…!

Osallistu keskusteluun pöytäroolipeleistä

Tavoitteenani on tuoda lukijoille monipuolisesti resursseja pöytäroolipelien ja sitä ympäröivän yhteisön ymmärtämiseen. Otan apua mielelläni vastaan sinulta, joten kerro Instagramissa @Noppaseppele asioista, jotka ovat innostaneet sinut roolipelien maailmaan!

Otan myös mielelläni vastaan linkkejä etenkin monimuotoisuutta edustaviin materiaaleihin ja suomenkieliseen sisältöön.

Pöytäroolipeli on käynnissä ja taistelu alkamassa. Esillä on kartta ja figuureja kuvaamassa taustelutilannetta. Taustalla näkyy kissa pelipöydällä.

Ota yhteyttä täyttämällä lomake